Sammanlagda resultat mm finns hos LdSS
Inför höstseriens sista segling ligger de tre första båtarna (1314, 1299 och 1359) på samma poäng, hela världen håller andan.
Sammanlagda resultat mm finns hos LdSS
I dag var det svårseglat i en frisk byig sydlig vind, det blåste antagligen mindre än förra tisdagen, men det kändes som väldigt mycket mer. Det gick inte ens att fotografera, den lilla suddiga bilden här intill är det enda resultatet :(
Sammanlagda resultat mm finns hos LdSS
Tre korta, händelserika, täta och roliga seglingar där det aldrig skiljde mer än en minut mellan första och sista båt.
Vinden var lätt, varm och skiftande, sommarn behåller sitt grepp om västkusten.
Bildbevis kommer lite senare.
Arne K Larssens Höstregatta(.nu)
Övriga resultat mm finns hos LdSS
En fantastisk seglingskväll med strålande sol och en frisk ökande västlig vind från ca:10 m/s.
Det brukar ju gå bra för herr Fälth & co när det blåser, det gjorde det den här gången med.
Höstserien är nu med hälften kvar, precis så jämn och spännande som den ska va, 1 poäng skiljer de tre första båtarna åt, och de andra är inte långt efter.
Sammanlagda resultat mm finns hos LdSS
LSS-Höstregatta nu på söndag ser ut som en helt öppen affär där vem som helst kan vinna eller komma sist, och alla kommer helt säkert att ha kul.
En liten rapport från årets Tjörn Runt, som trots allt var ganska lyckat, med tre fina dar på sjön.
Det kommer bilder och sånt såsmåningom, sug på resultaten så länge
Nu finns det bilder, som var och en säger >1000 ord om duggregnet, den ynkliga vinden och den spännande seglingen denna ljumma goa tisdagskväll, som blev liiite för lång, särskilt som motorn helt utan giltlig anledning vägrar starta efter målgången.
1314 med Gillis och Annika deltog tyvärr inte i den spännande delen av seglingen, de skaffade sig nämnligen omedelbart en ointaglig lucka och kunde sedan defilera resten av banan, bara att gratulera.
Övriga resultat mm finns hos LdSS
En rapport från Johnnie Walker Cup, där Per och Jonathan Börjesson var med och lekte.
Chansen finns fortfarande kvar, anmälningstiden är förlängd till tisdag 2008-07-15 Torsdag 2008-07-17
Marstrandsegattan ... 2008 blev en väldigt lyckad tillställning, tack Robban och alla andra inblandade, nästa år kommer vi tillbaks för att segla SM och med största sannolikhet även Guldpokalen, fan va häftigt.
Senaste nytt från LDSS
OBS! Med tanke på vindutsikterna (väst 15-19 m/s) annuleras dagens segling 10/6. Prisutdelning för vårserien hålls idag 10/6 kl 19.00 i klubbhuset.
Någon segling blev det alltså inte, men väl prisutdelning och Kjells läckra mackor.
På bilden intill ser vi Annika Gard och Janne Utbult som stolta poserar efter att ha vunnit vårserien med knapp marginal.
Anders Olsen är nog också stolt, i måndags höll han ett "Launch Party" för SWE 2 Jo-Jo, som nu är färdigrenoverad, det finns rafflande filmer och några avslöjande bilder från den här "stapelavlöpningen".
Så blev det då äntligen tisdag på riktigt, någon kappsegling blev blev det inte, därtill var vinden alltför svag och skiftande, men det gjorde inte så mycket det var ändå en fin tisdagkväll med riktigt go sommarvärme, somliga passade på att ta sig ett dopp, inte mindre än 7 folkbåtar dök upp och bröderna Nordmark i SWE 1282 fick en lugn och behaglig säsongspremiär.
Jodå, jag vet att det inte är tisdag riktigt ännu(mån-2/6 kl.12:30), men det är gôtt å va förberedd, och kommenterandet kan börja redan nu :-)
Det ger mig också tillfälle att lyfta fram Björn Bäckmans visdomsord från tråden "Man kommer sist…" i Folkbåtsforumet.
Folkbåtsklassen är så pass ”vass” att det inte är så lätt att komma dit och göra bra resultat direkt om man inte är en bra kappseglare redan innan. Detta gör inte klassen annorlunda från alla andra klasser såsom H-båt, Mälarkryssare, Expresser, Safirer eller vilken annan klass som helst (ingen glömd).
Att kappsegla ÄR svårt! Ingen ska säga något annat. Våra folkbåtar är lättseglade så länge det bara handlar om att klucka runt och ha det trevligt. Om det ska seglas snabbt mot andra folkbåtar är det inte längre så lätt. Bli nu inte rädda för detta, det hör till.
Jag köpte min båt med insikten att jag inte kommer att göra några vidare resultat på många år i klassen. Jag är inte ”skolad” i kappsegling men tycker att det är fanken så roligt med kölbåtskappsegling på lika villkor. Att komma sist, eller näst sist spelar ingen roll så länge jag är där och lär. Jag skulle gärna vilja peppa er som är lite tveksamma till att ändå pröva. Läs lite regler, fråga runt och sedan segla runt banan och lär er. Det finns inget annat sätt att lära sig.
Dra till Utö!
/Björn
Tisdagsseglingarna hos Långedrags SS är bra seglingar att komma sist och lära sig på ;-)
Detta måste vara den bästa och roligaste seglingen hittills i år. Sol, värme, stadig vind, rättvisa förhållanden. En brun båt, två vita och två blå. Så blev också ställningen i mål.
830 (brun båt) noterade babordsfördelen vid starten och kom i väg som ett skott. 1359 (vit båt) gjorde sin start precis som planerat och inrepeterat och lyckades samtidigt tvinga 1299( blå båt) att gå i lovart om startfartyget (hi hi hi...). Sedan följde en jämn kryss och en jämn läns.1359 gjorde ingen rolig rundning upp till andra kryssen. 1335 (också blå båt) gjorde inte heller nåt vidare ifrån sig på andra kryssen, övriga verkade segla jämnt och bra och ta de fina skift som kom och gick. På sista kryssen försökte sig 1335 (blå) på att gå sin egen väg ( sånt ger utdelning ibland, men inte idag verkade det som). Det blev riktigt jämnt mellan den bruna(830) och den vita(1359) in i mål, men den bruna var oslagbar en kväll som i kväll.
Riktigt roligt var det iallafall.
Hilsen
Pelle
SWE 1359
Nu sitter jag här på min kammare och skall skriva något om helgens (dagens) vårregatta. Den arrangerades i vanlig ordning av LDSS på ett alldeles utomordentligt vis, vinden kan de ju inte bestämma över men resten hanterar de hur bra som helst. Vinden kom och vinden gick så seglingarna blev kanske lite mer chansartade än önskvärt. Men vad vad det som gick fel, egentligen? - Vi vann ju knappt över 1299 Björfäll och Kjell i 1335 som blev trea. (OBS han blev inte sist, det blev alla ni andra Folkbåtsseglare som inte var med.) Och det är just här det tråkiga är - var är alla andra? Visst det är mycket att fixa när våren är här och alla tar studenten mm men jag måste återkomma till vad vi drömmer om i november eller februari........ en dag som idag, det kan inte bli mycket bättre - sol, vind, glada gastar och en underbar båt.
Är det fel på almanackan? -Det är det iallfall inte hos Express och H-båt seglarna som lyckas ta sig tid.
Är det fel på gastarna? - Det är det iallfall inte bland Express och H-båts gastarna som alltid ställer upp.
Är det då fel på självaste FOLKBÅTEN? Denna klassiska skönhet med den absolut bästa sittbrunnen och enklaste riggen men svår att hitta den optimala farten med - Är den för långsam och tråkig? Nej, jag tror inte det ( vi seglade stundtals ganska jämnt med H-båtarna på kryssen).
Folkbåten är en utmaning att segla och kräver en varsam behandling för att uppnå maximal fart i varje läge. Folkbåten är dessutom en "gastvänlig" båt, bekväm och inte allt för många tampar att dra i, fråga 11-årige Victor som var med oss idag ( han hade det hur bra som helst).
Så nu kan vi konstatera att det inte är svårare för en Folkbåtsseglare att boka upp sig i för att kappsegla en helgdag än vad det är för någon annan kappseglare. Det bör inte heller vara svårare att få tag i en Folkbåtsgast än att få tag i andra typer av gastar. Vi kan även konstatera att Folkbåten inte är tråkig att segla, tvärtom det är en utmaning att hålla fart i den gamla konstruktionen. Summan av kardemumman blir att det inte känns tillräckligt mycket om man inte varit med ( det skall kännas ungefär som när man kommer till jobbet på måndag morgon och är den ende som inte varit med på firmafesten i fredags). Så till alla er som inte var med - ni missade nåt!
Ta nu inte allt detta snacket som kritik, ta det som ett gott råd för ett bättre liv.
Hilsen
Pelle SWE 1359
Ännu en berättelse uppfångad från "kommentarer", den här gången är det Pelle Fälth som ger sin version av tisdagskvällen.
Solen sken, vinden blåste med ca 3-4 msek från SV. 4 båtar dök upp till start, tre vita och en blå. Den blå hade inte samma fock som förra veckan och vi kunde inte se om den var korrekt trimmad i kväll, men farten var god. Undertecknad (1359) försökte sig på en babordstart, ensam, i fullfart, vid det fördelaktiga babordsmärket. Så blev det inte, fegade ur och slog för styrbord för att senare slå tebaks bakom 1335. Sedan var det bara att hitta farten och släppa den misslyckade starten. Farten kom men vinden pendlade mycket. Svårt att göra några genidrag på den kryssen. 1314( Stubbhult) rundade först med ganska god marginal till oss och 1335(Johansson). 1233 (Börjesson) som gjorde sin första segling för säsongen hittade inte riktigt farten men han lär bli snabbare längre fram i vår. Det hände inte så mycket på första länsen och inte på andra kryssen heller (1335 gick riktigt bra på andra kryssen). På andra länsen valde vi att skära lite mer med ett antal gippar som följd. Vi lyckades knappa in lite på 1314 ( Utbult heter han visst), vi fortsatte att knappa in lite på sista kryssen via några givande slag. 1335 halkade efter. Hur det gick för 1233 har vi inte koll på men de syntes hela tiden en bit bakom. Vid sista rundningen ner till den avgörande länsen började det bli spännande. 1314 lovar upp ganska kraftigt mot Dalsarna och tappar en del fart, vi(1359) gör för en gångs skull en riktigt fin rundning med bibehållen god fart och kommer upp och nosar 1314 i häcken. Ett slag är vi om men kan bara välja att segla mot GKSS-hamnen. Vi sniker jäms med piren i lite taskig vind, 1314 kluckar på lite längre ut. Vi båda närmar oss mållinjen som verkar ovanligt kort idag, men till slut hittar Utbult linjen och slinker in nån meter före oss.
Ställning i mål:
- 1314 Utbult
- 1359 Fälth
- 1335 Johansson
- 1233 Börjesson
på soffan 1299 Björfäll
Nedanstående reportage av Peter Källström är hämtat från "kommentarer" i föregående post, way to go Peter :-)
Här finns det fler bilder, och här en bloggpost från regatta.nu
Han bara lövar o lövar......
Och inte kom han till start ;-(Vi tre som gjorde det fick dock oss till livs en fantastisk kväll med shortsvärme och till en början obefintlig vind.
Efter en halvtimmes väntan kom det dock lite luft varvid de alerta på startfartyget snabbt fick igång hela fältet. Expresser först sen H-båt, IF och sist av kölbåtarna Folkbåten.
1359 Fälth tog starten med 1335 Johansson tätt akteröver och 1314 Utbult som försökte sig på en babordsstart utan framgång denna kväll. 1314 fick gå akter om de övriga och 1359 kunde positionera sig i lovart efter 1:a slaget med bra koll på de övriga under babordsbogen västerut.
Vid kryssmärket var 1359 först med en lucka på 50 meter till 1335 som var 1,5 båtlängder framför 1314.
1314 lyckades segla något lägre än 1335 med samma fart och fick därför inneplats när gippen på länsen sen kom. Vid länsmärket skiljde det en båtlängd till 1314 favör. 1359 lyckades dryga ut sin ledning under länsen något och kunde segla andra varvet ohotadeStällning imål:
- 1359 - Fält / Källström
- 1314 - Utbult / Hansson / Carlsson
- 1335 - Johansson / Karlsson / Selin
Vind 1-3 m/s VSV
Peter K | 08.05.06 - 22:28 | .
Nu drar tisdagsseglingarna hos LSS igång och till och med den här blå båten verkar bli med från början ... det här blir kul
Dagens citat kommer från The Horse's mouth
"There's nothing like a Folkboat. What a joy to sail!"
Cupen vanns av SWE 1359 med Pelle Fälth, Peter Källström och Max Maupoix.
Folkboat Classic-priset som delades ut för första gången, gick till Eilert Forssell.
Vi har fått ett Folkbåtsforum, som vi hoppas mycket på.
Västkustens Folkbåtsflottiljs hemsida byter från och med nu, adress till folkboat.se
För övrigt har det väl inte hänt så mycket, eller rättare sagt de flesta av oss har seglat alldeles för lite, men det som ändå hände kan du läsa mer om på Västkustens Folkbåtsflottilj ... 2007.
Här är den senaste varianten, uppdaterad 2007 05 07
5.10 The rudder shall be either of wood or GRP/ Epoxy resin or a mixture (i.e. wood covered with GRP/ Epoxy resin ) with a density of not less than 680kg/m³ in accordance with the drawing and the following table of offsets.5.10 The rudder shall be either of wood or Epoxy / GRP or closed cell foam with a minimum density of 40kg/m³ or a mixture of any of those, in accordance with the drawing and the following table of offsets.
5.30 not changed in 2007 This rule change will be approved at next AGM 2007 and part of the rules in 2008 The rudder shall have a minimum thickness of 35mm on the foreside and 15mm at the distance of 20mm from its aft edge. Below the CWL, the rudder thickness at no place shall exceed 50mm.
5.50 The tiller shall be above the deck and shall not be divided or hooped design. A tiller extension is optional. The tiller shall be made of timber and removable.