Cupen vanns av SWE 1359 med Pelle Fälth, Peter Källström och Max Maupoix.
Folkboat Classic-priset som delades ut för första gången, gick till Eilert Forssell.
Vi har fått ett Folkbåtsforum, som vi hoppas mycket på.
Västkustens Folkbåtsflottiljs hemsida byter från och med nu, adress till folkboat.se
För övrigt har det väl inte hänt så mycket, ett typskt mellanår.
Årets spännande årsmöte äger rum 2007-12-04 kl:18.30 i LSS klubbhus. Det blir sedvanlig prisutdelning och sånt, som extra grädde på moset kommer Eilert Forssell och berättar.
Känn er kallade och välkommna. Protokollet från årsmötet finns här
Efter några år i marvatten har nu den traditionella Officersseglingen återuppstått, entusiasmen var stor och succén ett faktum, så det här lär fortsätta ... läs mer
Webmastern vet ingenting om det här, resultaten är hämtade från Långedrags Segelsällskap.
På Regatta.nu finns en rapport "LSS Höstregatta, 15 m/s i byarna".
Med två spikar sista dagen undanröjdes alla tvivel om vilka som är årets värdiga Svenska mästare.
Stort grattis till Donald Bratt, Björn-Axel Johansson och Lars Landén.
I dag var det betydligt lugnare förhållanden, började med ca: 5-7 m/s och slutade med paddling in till hamnen.
Inför sista dagens två seglingar har både Donald Bratt och Johan Rasin 11 poäng vardera, följda av Lasse Köhler med 18 poäng.
Nu är det nervöst på en del håll. (Det finns lite bilder från den här dagen)
Årets SM är igång, och inleddes med massor av vind och mängder av regn. Det var bara 3 båtar som fullföljde alla 3 seglingarna,
inte mindre 8 segel skörades och ett roder försvann. Donald Bratt har inlett bäst med 2 spikar och en 2:a.
Fullständiga resultat presenteras löpande på RHSS hemsida.
Nästan alla pallplaceringar från 1965 och framåt finns på Wikipedia.
Helsingborgs Dagblad skrev så här.
Att det är en folkbåt ifärd med att sjösättas, det ser vi alla.
Men, vad är det som är så speciellt med just den här båten?
Jo, den är nybyggd och har när bilden togs (2007-06-07 / 11:12:54) ännu aldrig blivit blöt.
Det har tagit 29 år att på lediga stunder få henne klar.
I "Drömmen om en folkbåt" av Eilert Forssell finns bakgrundshistorien att läsa, och nu finns det lite bilder från invigningen och den första tiden i sjön.
Lerums Tidning var också på plats och gjorde ett reportage.
Produktionen av plastfolkor fortsätter i oförminskad skala, och fortfarande byggs det en och annan i trä, både av proffs och amatörer. Finländska halvproffset Ernst Enkvist har dokumenterat sitt folkbåtsbygge i "Building your own wooden folkboat".
Tycker du att det verkar lite väl häftigt att bygga en hel folkbåt på en gång?
Du kan ju börja med en doris som uppvärmning, eller kanske en "Madagaskar-båt".
Strålande sommarväder, lättvind som tydligen passade Nordmarkarna fint på deras säsongspremiär.
Fantastiskt fint sommarväder, dock endast löjlig vind som tog slut i förtid.
Men det finns lite bilder här.
Uppdaterad 2007 06 04
15 båtar anmälda !!! ? Detta måste vara nytt bottenrekord i folkbåtens 65-åriga historia, vad beror det på? Är det tiden, platsen eller är vi bara lite tröga och kommer att ansluta senare? Personligen tror jag att den märkliga anmälningstiden spelar en viss roll, själv har jag t.ex inte 100% klart med semestern ännu.
RHSS vill ha in anmälan till sitt evenemang ovanligt tidigt, förra året i Marstrand gällde det här, fast å andra sidan kostade det 1400:- från början den gången.
3.1 Advance entry shall be made not later than 2007-06-01 and sent to Råå Helsingborg Segelsällskap. Entry form at www.rhss.m.se shall be used.
3.2 The advance entry shall include the following information: Helm, sailnumber, sailing Club, contact (mail address and phone). Remaining crew members should be registered not later then the registration.
3.3 The entry fee is 1000 SEK and includes crane, for boats which is coming by truck, and mooring. The entry fee is paid to RHSS with Plusgiro 34 84 70-6. If the advance entry is made after 2007-06-01 the entry fee is 1500 SEK. After 2007-06-25 no advance entry is accepted.
Vill du läsa mer? Gå då in på den helt nya "Bloggen".
Göran Ejdeling har skrivit ett utförligare reportage i LSS Nyheter - Hård vind i fjärde seglingen, inte nog med det, han fotograferade också.
Ingen webmaster närvarande i dag, det var synd för det var antagligen en väldigt bra seglingskväll, västlig vind vridande mot syd ca: 5 m/s, soligt och ganska varmt. Väderuppgifterna är hämtade från Älvborgsbrons suveräna väderstation där det även finns en webkamera. Två andra ur folkbåtsperspektiv intressanta webkameror hittar du här.
Lördag 26/5 kl:12-16 håller Västkustens Seglarförbund öppet hus i sina nya lokaler i Långedrag, något som dessvärre kolliderar med Framnäsvalsen.
Det finns ett lite fylligare bildreportage ... här
Årets första tisdagssegling bjöd på sol och en frisk västlig bris på ca:10 m/s, men det kändes som mer, fyra folkor kom till start, och det är väl ok så här tidigt på säsongen. Själv stod jag på land och tog några bilder på händelserna strax efter starten. På tal om bilder, The Horse's Mouth publicerade häromdagen en läcker folkbåtsbild med en hänvisning till den här sidan. Bland andra utländska bloggare som länkar hit kan även nämnas Proper Course och Tugster. Hmm... får nog skriva på Engelska i fortsättningen, då andelen utomsvenska besökare nu överstiger 50%. Hos LSS finns det mer att läsa om den här tisdagen i LSS Nyheter - Första tisdagsseglingen för året seglades i frisk västlig vind
På kort tid har man i 2 artiklar (minst) hos Bådmagasinet, Knarren går fra træ- til alumast och Per Jørgensen vinder igen i Folkebåden, kunnat läsa att alumast förväntas införas i Folkbåtsklassen... !!??
Uppenbarligen har de ingen aning om vad de skriver, åtminstone inte i det här fallet, alumasten infördes nämnligen redan 2001 01 01.
Sedan dess har åtskilliga folkbåtar utrustats med alumast,
efter 6 säsonger på banan kan man bara konstatera att den är ett väl fungerande alternativ till en bra trämast.
Resultaten från SM-2006 (med alumasterna markerade) talar sitt tydliga språk.
Det handlar alltså inte om att införa aluminium-masten, möjligen om att anpassa den.
Mer om detta finns att läsa hos Dansk Folkebådsklub.
Folkebootflotte Lübecker Bucht har också en artikel om masten.
Här är den senaste varianten, uppdaterad 2007 05 07
5.10 The rudder shall be either of wood or GRP/ Epoxy resin or a mixture (i.e. wood covered with GRP/ Epoxy resin ) with a density of not less than 680kg/m³ in accordance with the drawing and the following table of offsets.5.10 The rudder shall be either of wood or Epoxy / GRP or closed cell foam with a minimum density of 40kg/m³ or a mixture of any of those, in accordance with the drawing and the following table of offsets.
5.30 not changed in 2007 This rule change will be approved at next AGM 2007 and part of the rules in 2008 The rudder shall have a minimum thickness of 35mm on the foreside and 15mm at the distance of 20mm from its aft edge. Below the CWL, the rudder thickness at no place shall exceed 50mm.
5.50 The tiller shall be above the deck and shall not be divided or hooped design. A tiller extension is optional. The tiller shall be made of timber and removable.